tisdag 3 juli 2012

Transportsegling till Tjörn!

Efter jobbet i fredags lämnade jag och David Christoffersson Göteborg för att ta oss ner till Falkenberg. Planen var att segla till Varberg på kvällen men med mycket vind och åska på kvällen så stannade vi kvar i Falkenberg. Det svåraste uppdraget på fredagen var att försöka lista ut var jag skulle ha alla grejer någonstans i båten. :P

04:30 ringde klockan på lördag morgonen jag och David var pigga som att vi hade sovit i en evighet! I med ös regn på fredag kvällen så hade vi lite att fixa innan avfärd. Så David C gjorde frukost medans jag satte upp livbojen och tankade motorn mm.

05:45 lämnade vi Falkenberg i ett strålande solsken med härliga vindar. Vi fick en kort kryss innan vi föll av i mot Varberg. Vi hade vinden cirka 90 grader från barbord så jag beslutade att mitt favo segel skulle upp direkt! Det var ett bra val för direkt så drog vi upp i 7 knop.


Den bästa sträckan på hela vägen var mellan Varberg och Nidingen. :D Under denna sträckan låg vi mellan 7,5 och 8,5 knop hela tiden! Vi lyckades få till en surf där vi kom upp i hela 9,2 knop! Riktigt härlig känsla måste jag säga! :) Jag måste även erkänna att det här trodde jag aldrig om min lilla My!
När vi kom innanför Nidingen tog vi ner blåsan efter att ha haft uppe den i cirka 7 timmar. Då blev det makaroner och köttbullar.


När vi kom till Vrångö så åkte blåsan upp igen! Den här gången hade vinden ökat något och det blåste ungefär 10 m/s. Vi hade vinden rakt bakifrån så det var mycket fokus och vi gjorde tre gippar innan vi kom fram till Göteborgs inlopp! Där tog vi ner spinnakern och fick helt plötsligt kryss upp mot Öckerö. :P
På vägen in mot Marstrand så var det medvind igen men vi var rätt trötta efter en hel dags segling så spinnakern fick stanna nere i ruffen. Det blev saxade segel och vi höll bra fart. (Fast det tog i mot lite i själen för att spinnakern inte åkte upp.)

Efter Marstrand så var vinden som bortblåst och det fick bli järngenuan till Tornholmen där Mamma och Pappa låg med familjen Jimmefors. Där blev det grillning och snack. Sen blev det en tidig kväll, vi var väl lite trötta efter dagens segling! ;)

Summera lördagens segling till Tjörn.
Underbart väder!
Trevligt sällskap!
Härliga farter och nya upplevelser med My!
13 timmar tog resan på 80 nm.
Medelhastighet: 6,15 knop.
Topphastighet: 9,2 knop!

Vi lyckades även filma lite med min Nikon. Så här kommer en amatörfilm! :)

 

Tack David C för en härlig helg!


1 kommentar:

  1. Tjena David och David.
    Såg ut ´som Ni haft en fin segling uppåt.

    Segla väl och är Ni sugna att gasta på X-332 på Onsdgagarna i Skallkroken är Ni mer än välkomna. Jag behöver lite hjälp med spinnaker sättningarna....:))

    /Peter Gustafsson. "Krumme"

    SvaraRadera