onsdag 11 juli 2012

Fix och trix!

Hela söndagen gick åt att fixa med My inför semestern v.29. Så nu hoppas jag att det blir en bra vecka, vi har alla förutsättningarna iallafall! :) Jag var och handlade lite nya roliga saker i lördags hos Peter med pappa också! :D Det blev två cleats till Genua skoten samt en Ronstan rorkulstförlängare i kolfiber. Jag var även på Biltema och köpte plastbackar, toalett, laddare och sikaflex. Mitt origokök som jag köpte i veckan är också monterat. Så nu saknar jag bara en riktig kyl egentligen. Men det får bli till ett annat år. När jag var i båten så tätade jag fördäcksluckan, det ha läckt in en del där när vi har seglat. Men nu tror jag den är tät iallafall. (Ta i trä) jag fixade även en massa med förvaring och då hjälpte min kära mor mig en del. :) Laddaren och ett cigarettuttag blev också inkopplat. :) Nu ska jag bara lära mig alla funktioner på laddaren. ;) Jag har lite kvar att fixa men det får bli under semestern. :) Nu väger båten bra mycket mer än vad den borde så det blir en del komfort grejer att ta ut innan nästa kappsegling. :p Tog lite bilder under söndagen. Men dem ligger på mobilen så dem får jag lägga in under ett senare tillfälle. :)

2 kommentarer:

  1. Tjena David. Trevlig segling du måste ha haft upp. Det där med att täta fördäckslucka är ett jäkla bök. Jag ordnade luckan på h-båten (som var en plastad original lucka, alltså ingen lewmar variant). Metoden var att släta ut tunn plastfolie mot båtens luckkanter (den del som ligger mot själva luckan). På luckans lister så tvättade jag helt rent så det var bara fin gelcoat kvar. Sen ut med massor av sikaflex på plastfolien. Så mycket att det flödar rikligt ut på alla kanter när luckan stängs. Stäng luckan men dra inte åt den. När sikaflexen torkat drar man bara bort plastfolien, ev kan man då också klistra dit en tunn tätningslist. Grejen med detta är att man sas gjuter en helt anpassad gummilist som håller tätt mot skrovet.

    SvaraRadera
  2. Ja det var en väldigt härlig segling! :)
    Tack för tipset, får kolla mer på det efter säsongen. :)

    SvaraRadera