måndag 27 augusti 2012

Krabbseglingen 2012

På fredagen seglade jag och Linnéa ner båten från Falkenberg till Haverdal. Direkt efter att vi hade lagt till så öppnade sig himlen och det började ös regna. :p Vi hade en riktig tur som inte var ute på havet när regnet kom för då hade vi blivit blöta. ;)

På lördagen så var det fix och don med båten och klockan 10:00 var det skepparmöte. Det blev ett race på tre varv runt en boj med ett begränsnings märke. Första start var klockan 11:00 och min start var 11:08 i jakten. Pappa fick ryggskott innan start så vi fick snabbt möblera om i positionerna ombord och mamma fick vara trimmare medans pappa fick stå framme på fördäck. Första varvet seglade vi på riktigt bra och vi satte alla manövrar. Vi höll en 4:de plats vid första rundningen inne vid start. Men efter första kryss benet så tog vi ett taktiskt fel som gjorde att vi hamnade i ett stiltjebälte där vi låg och guppad i 0,2 knop en bra stund. Jag svor högt i huvudet väldigt många gånger medans dom andra gick en annan väg och seglade förbi...

När vi väl gick i mål så kom vi på en 10:de plats vilket jag är lite missnöjd med. Kunde varit lite bättre... Vi är nöjda med alla manövrar under racet förutom taktiska valet vi gjorde som inte blev så bra under varv två.
Vi hade en väldigt rolig spinnkar segling på sista varvet med en del surfar. :D

Tack till mamma och pappa som gastade på My (Own)!

Även ett stort tack till Linnéa som var fotograf!