torsdag 7 juni 2012

Första kappseglingen med My (Own)


Igår så seglade jag och pappa första kappseglingen med My (Own). :)

Det var riktigt roligt och vi hade bra flyt. Vi hade tränat på dagen och kommit på hur vi skulle göra våra manövrar.

Det var ingen stark vind, cirka 1-2 m/s. Så det gällde att vara fullt fokuserad hela tiden för att inte tappa fart eller höjd. Det största misstaget vi gjorde var under starten... Då jag inte är riktigt van vid båten och hur den beter sig än. (Detta var tredje seglingen med båten.) När vi satsade på starten så var vi cirka 5-10 sekunder tidiga jag beslutade att göra ett hel varv vilket var dumt... Det tog oss minst en minut att göra det där varvet alltså. Surt! Men man lär sig av misstag. Det vi skulle ha gjort var att falla av ut med startlinjen istället. Men nu vet vi detta tills nästa gång. Efter starten så hissade vi spinnakern direkt och vi klättrade ett par placeringar innan första rundningen. Nästa bog var kryss, vi valde att gå ut med land för att slipa mot ström. Efter nästa rundning var det spinnaker igen och vi kämpade på en brant bog med att få den och stå i den lätta vinden. När vi rundade näst sista märket så gjorde vi ett stort misstag. Vi skotade för kryss men det visade sig vara halv vind detta gjorde att vi tappade all fart och stod i princip still. Då kom 707:an Boing ikapp oss och drog förbi med en väldans fart. Det var riktigt surt men vi trimmade om seglen och fick fart i båten igen. Vi satsade på att få höjd ifall vi skulle tappa vart senare och driva ifrån märket. När vi rundade sista märket så åkte spinnakern upp direkt och vi gippade direkt för att gå förbi hamn inloppet och slippa strömmen från Ätran. Vi närmade oss 707:an dem gippade och vi gippade efter män snabbt tog jag beslutet att gippa tillbaka för vi tappade mycket fart på det hållet. Det visade sig vara rätt och vi seglade ifrån 707:an. Nu jagade vi Comfort 30:an och Minitonaren för allt vad vi hade. Comforten var för långt fram. Men vi närmade oss La Bonita allt mer och mer. Men tillslut gick dem i mål och straks efter vi.

Det blev en tredje plast vilket jag är mer än nöjd mer!! :D

Tack pappa för en otroligt härlig segling med alla momenten som vi klarade! Till nästa gång ska vi sätta starten bättre!

Tack även till Linnéa som har tagit bilderna, Om det är någon som vill ha så finns det fler bilderna på andra båtar också! :)



 





   

2 kommentarer:

  1. RJ85 ligger mig varmt om hjärtat.har så mycket goda minnen från den och det var den första "riktiga" båt jag hade, och med den utforskade jag både skagerak och kattegatt. Seglade faktiskt ner den till Kerteminde och körde Fyn runt -01 tror jag det var. Utrustade den med Hemmasmitt peke och genaker på 50m2. Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt!
      Gav det några fördelar med att ha genaker på en RJ?

      Radera